Když mi přistál ve schránce mail
od Elite Bloggers, jestli bych se nechtěla stát součástí jejich projektu na
podporu start upů, nadšeně jsem souhlasila. Tím spíš, že se jedná o zdravou
výživu, resp. kaše, které já sama doslova a do písmene miluju.
S Janou Půlpánovou, která má
na svědomí projekt JAPŮ - Chytré kaše jsme se nakonec sešly v jedné
příjemné kavárně v Karlíně, kde obsluhují lidé se zdravotním postižením. A
hned, jak Janča vešla do místnosti, bylo mi jasné proč. S Jančou totiž
přišla obrovská vlna energie a nadšení na podporu všeho, co dává smysl.
Jani, mohla bys prosím ve zkratce představit svůj projekt? Co jsou to
vlastně Chytré kaše?
Chytré kaše mají za cíl pomáhat
lidem jíst zdravě a navracet pestrost do jídelníčku. Chytré kaše se jmenují
proto, že mají promyšlené složení a reagují na potřeby moderního člověka -
najíst se rychle, zdravě a nemuset nad tím dlouze přemýšlet.
Jaký je rozdíl mezi tvojí kaší a běžně dostupnou instantní kaší na
trhu?
Většina dostupných instantních
kaší obsahuje hromadu cukru, aromata, sušené mléčné produkty, sířené ovoce,
kukuřičný či bramborový škrob. To jsou pro mě suroviny, které prostě nechci
jíst. Na rozdíl od toho Chytré kaše jsou slazeny pouze ovocem, které není
proslazováno, není sířeno ani proolejováno (to se často dělá, aby bylo měkčí). Chytré
kaše jsou přirozeně bezlepkové, vegan,
bez jakýchkoliv vysoce průmyslově zpracovaných surovin a bez extrudovaných
surovin. Extruze je „násilný“ proces
úpravy obiloviny, kdy za vysoké teploty a tlaku dochází k explozi zrna –
tzv. pufování (např. u kukuřičných křupek). Tento proces mění strukturu a
vlastnosti zrna a výstupem je, že je surovina naprosto nutričně prázdná a
z dlouhodobého hlediska se vůbec nedoporučuje pro výživu.
Kdy tě poprvé napadlo, že bys mohla dělat kaše? Jak ses k tomu
dostala?
Od roku 2015 do začátku roku 2017
jsem vyráběla čerstvá jídla, ale bylo to dost náročné. Hledala jsem tak jiný produkt, který bude mít delší trvanlivost. Už
předtím jsem dělala kaše, ale hotové a tak jsem se podívala, co trh instantních
kaší nabízí a zjistila jsem, že to není nic moc. A od toho byl jen krůček
k vytvoření vlastního produktu, který bude zcela v souladu s mým
přesvědčením o zdravé výživě.
Co jsi dělala ještě předtím? Jaké je tvoje původní povolání?
Vystudovala jsem střední
zemědělskou, obor Ekologie a ochrana životního prostředí a na vysoké škole jsem
se zaměřila na obor Odpady a jejich
využití. Na vysoké v Praze jsem se konečně začala stravovat sama a nebyla
odkázaná na školní jídelnu. Přešla jsem na vegetariánství a začala jsem se
zajímat o zdravou výživu pro 21. století, protože dnešní potřeby člověka jsou
úplně jiné než dříve. Absolvovala jsem řadu kurzů a i na Erasmu v Belgii jsem
si cíleně vybírala předměty o výživě
člověka. Takže výrobu, obaly, dopravu
atd. řeším s ohledem na životní
prostředí.
Můžeš nám přiblížit, jak vlastně taková kaše vzniká? Co všechno jsi
vlastně musela zajistit?
Všechno jsem se musela naučit
sama.
Zajistila jsem si hygienicky schválenou výrobnu, kterou jsem sdílela ještě
s někým, protože jsem nikdy nevyužila celou kapacitu. Musela jsem se
nahlásit na hygienu, zajistit HACCP, dala jsem dohromady plán výroby,
vyzkoušela a upravila ho a už to jelo. Míchám dohromady suroviny podle
vlastního výrobního postupu a vlašské oříšky si pražím.. Musela jsem tak podchytit
trvanlivost, mít správně etiketu, obaly, proškolený personál, hygienu a
bezpečnost práce.. Zkrátka všechno.
Jak dlouho ten proces trval? Od první myšlenky až po hotovou kaši?
Myšlenku jsem nosila v hlavě
dlouho, ale před 2 lety jsem to vyzkoušela a dala přátelům dárkové balení
prvních kaší. Pak jsem se zúčastnila zimního
Design marketu, kde jsem měla stánek s kamarádem. Tehdy jsem ještě prodávala
kaše v sáčku z drogerie, s doma vytištěnou etiketou na barevném papíře. Chtěla
jsem v prvé řadě otestovat, co na kaše lidi řeknou, jaké budou reakce a jestli mě to
bude bavit. Zpětná vazba byla dobrá, tak jsem se poohlédla po lepších obalech, vytvořila
novou etiketu a začala pytlíkovat. V této konečné podobě dělám kaše od července 2017. Od té doby máme v
nabídce i slané (zeleninové) varianty.
Kde si můžeme chytré kaše koupit?
Zatím víceméně jen na eshopu JAPŮ, nebo v prodejně Bioday v DBK Budějovická a taky ve WorldVegan na Poříčí
(OD Černá labuť). Ani v jednom obchodě ale nemají všechny druhy tak, jako
na našem eshopu. Máme celkem 8 ovocných a 2 zeleninové.
Jak sháníš suroviny pro Chytré kaše?
Jako ČR jsme potravinově dost nesoběstační.
Máme na polích radši biopaliva, než jídlo, takže většina věcí je ze zahraničí.
Jablka, karotky a špenát jsou z ČR, ale pohanka a čirok jsou
z různých koutů světa (např. z Číny, kde Němci pěstují bioplodiny). Štve
mě, že třeba pohanka není česká, ale bohužel je jí na trhu strašně málo. Všechny
základní suroviny nakupuju v biokvalitě
od dodavatelů jako je Country Life nebo Probio.
Zaujalo mě, že v Chytré kaši jsou vločky a celá slunečnicová semínka, prý to má svůj
důvod. Prozradíš nám ho?
Celá slunečnicová semínka mají za
cíl to, aby člověk trochu zpomalil a opravdu kaši pořádně žvýkal. Pointa je
taková, že trávení sacharidů začíná už v ústech, takže jakékoliv jídlo by
měl člověk nejprve pořádně požvýkat, kdy sliny pomáhají trávení a zároveň napomáhají
dávat tělu pocit sytosti. Razím filozofii jíst pomaleji a jídlo pořádně žvýkat .
Co je podle tebe nejtěžší na vlastním podnikání?
Vytvořit tým spolehlivých lidí,
funkčních, dlouhodobých a trvalých spolupracovníků. V mém případě lidi stále
fluktuovali. Strávila jsem spoustu času tím, že jsem stále někoho hledala
a zaučovala, což byla pro mě velká časová a finanční investice.
Jak velký tým lidí tedy máš?
Momentálně jsem to osekala
vlastně jen na sebe a snachu, která je na mateřské a zpracovává objednávky.
Výrobu zadávám už externě. Takže na
základě mých receptů a dodavatelů surovin pak jiná firma vyrábí mé produkty,
které si kontroluji a hlídám šarže.
A co marketing? A na jakých kanálech jsi svůj projekt propagovala?
Logo a etikety zpracovával můj
přítel, ale zjistili jsme, že abychom mohli partnersky fungovat, tak nemůžeme pracovat
spolu :-D. Měla jsem slečnu, která mi spravovala IG, ale nebyla jsem spokojená,
tak jsme ukončily spolupráci. Zatím tedy povědomí o značce tvoří jen profily na IG a FB.
Napsala jsem článek „Jak si vybírat
instantní kaše“ který byl v časopise Jóga dnes a několika webech o zdravém
životním stylu. Měla jsem kampaň na Slevomatu. Ta měla docela úspěch, dostávala
jsem hezkou zpětnou vazbu a lidé si kaše objednávali opakovaně. Přiznám se ale, že nechci být vyloženě slevomatový produkt.
Jaké máš sny a cíle do budoucna?
Chtěla bych, aby lidé vnímali
značku JAPŮ jako záruku kvalitního a promyšleného složení. Aby měla široké
povědomí, lidé značku znali a aby byly Chytré kaše součástí jejich jídelníčku. Chtěla
bych rozšířit naše produkty do prodejen zdravé výživy, být na online obchodech,
rozšířit eshop a být blíže zákazníkům. Mým cílem je nastavit to tak, abych
mohla firmu spravovat na dálku, zvládla všechno sama díky automatizaci a
moderním technologiím, uživilo mě to a mohla jsem cestovat. Do budoucna rozšířím sortiment o další typy
kaší jako jsou jáhlové nebo rýžové.
Máš nějakou radu pro ostatní, kteří se chtějí pustit do vlastního
podnikání?
Určitě je dobré vytvoření vlastní finanční rezervy. Než jsem začala, uspořila jsem si peníze na
rozjezd, nechtěla jsem si půjčovat. A pak co nejvíc všechny věci
zjednodušovat, zkrátka hledat cesty, jak to mít co nejjednodušší. U mě to byl
např. přechod na externí výrobu, kdy mi odpadlo spoustu starostí. Sice to na
začátku taky nebylo úplně snadné, ale teď už mi jen chodí vzorky, které
testuji a hlídám kvalitu. A co je asi nejdůležitější je neváhat moc dlouho
a hlavně začít. Spousta věcí se stejně
děje za pochodu a nejde je odhadnout ani naplánovat. Zbytečně dlouhé špekulování Vás může připravit
o rozjezd úplně čehokoliv a o případnou konkurenční výhodu.
ja som kašový závislák - ale asi tie svoje nikdy nevymením za takéto balené :P ale vyzerajú skvele a nápad je to úžasný ;)
OdpovědětVymazatMy Supercalifragilisticexpialidocious Diary | Live Better, Love Harder & Cure Hangovers