Start-up měsíce / Chytré kaše od Japů

21.1.18



Když mi přistál ve schránce mail od Elite Bloggers, jestli bych se nechtěla stát součástí jejich projektu na podporu start upů, nadšeně jsem souhlasila. Tím spíš, že se jedná o zdravou výživu, resp. kaše, které já sama doslova a do písmene miluju.

S Janou Půlpánovou, která má na svědomí projekt JAPŮ - Chytré kaše jsme se nakonec sešly v jedné příjemné kavárně v Karlíně, kde obsluhují lidé se zdravotním postižením. A hned, jak Janča vešla do místnosti, bylo mi jasné proč. S Jančou totiž přišla obrovská vlna energie a nadšení na podporu všeho, co dává smysl.

                                                                                                                   ELITE BLOGGERS - START UP MĚSÍCE



Jani, mohla bys prosím ve zkratce představit svůj projekt? Co jsou to vlastně Chytré kaše?
Chytré kaše mají za cíl pomáhat lidem jíst zdravě a navracet pestrost do jídelníčku. Chytré kaše se jmenují proto, že mají promyšlené složení a reagují na potřeby moderního člověka - najíst se rychle, zdravě a nemuset nad tím dlouze přemýšlet.

Jaký je rozdíl mezi tvojí kaší a běžně dostupnou instantní kaší na trhu?
Většina dostupných instantních kaší obsahuje hromadu cukru, aromata, sušené mléčné produkty, sířené ovoce, kukuřičný či bramborový škrob. To jsou pro mě suroviny, které prostě nechci jíst. Na rozdíl od toho Chytré kaše jsou slazeny pouze ovocem, které není proslazováno, není sířeno ani proolejováno (to se často dělá, aby bylo měkčí). Chytré  kaše jsou přirozeně bezlepkové, vegan, bez jakýchkoliv vysoce průmyslově zpracovaných surovin a bez extrudovaných surovin.  Extruze je „násilný“ proces úpravy obiloviny, kdy za vysoké teploty a tlaku dochází k explozi zrna – tzv. pufování (např. u kukuřičných křupek). Tento proces mění strukturu a vlastnosti zrna a výstupem je, že je surovina naprosto nutričně prázdná a z dlouhodobého hlediska se vůbec nedoporučuje pro výživu.



Kdy tě poprvé napadlo, že bys mohla dělat kaše? Jak ses k tomu dostala?
Od roku 2015 do začátku roku 2017 jsem vyráběla čerstvá jídla, ale bylo to dost náročné. Hledala jsem tak jiný produkt, který bude mít delší trvanlivost. Už předtím jsem dělala kaše, ale hotové a tak jsem se podívala, co trh instantních kaší nabízí a zjistila jsem, že to není nic moc. A od toho byl jen krůček k vytvoření vlastního produktu, který bude zcela v souladu s mým přesvědčením o zdravé výživě.

Co jsi dělala ještě předtím? Jaké je tvoje původní povolání?
Vystudovala jsem střední zemědělskou, obor Ekologie a ochrana životního prostředí a na vysoké škole jsem se zaměřila na obor  Odpady a jejich využití. Na vysoké v Praze jsem se konečně začala stravovat sama a nebyla odkázaná na školní jídelnu. Přešla jsem na vegetariánství a začala jsem se zajímat o zdravou výživu pro 21. století, protože dnešní potřeby člověka jsou úplně jiné než dříve. Absolvovala jsem řadu kurzů a i na Erasmu v Belgii jsem si cíleně vybírala předměty o  výživě člověka.  Takže výrobu, obaly, dopravu atd.  řeším s ohledem na životní prostředí.



Můžeš nám přiblížit, jak vlastně taková kaše vzniká? Co všechno jsi vlastně musela zajistit?
Všechno jsem se musela naučit sama. Zajistila jsem si hygienicky schválenou výrobnu, kterou jsem sdílela ještě s někým, protože jsem nikdy nevyužila celou kapacitu. Musela jsem se nahlásit na hygienu, zajistit HACCP, dala jsem dohromady plán výroby, vyzkoušela a upravila ho a už to jelo. Míchám dohromady suroviny podle vlastního výrobního postupu a vlašské oříšky si pražím.. Musela jsem tak podchytit trvanlivost, mít správně etiketu, obaly, proškolený personál, hygienu a bezpečnost práce.. Zkrátka všechno.

Jak dlouho ten proces trval? Od první myšlenky až po hotovou kaši?
Myšlenku jsem nosila v hlavě dlouho, ale před 2 lety jsem to vyzkoušela a dala přátelům dárkové balení prvních kaší. Pak jsem se zúčastnila zimního Design marketu, kde jsem měla stánek s kamarádem. Tehdy jsem ještě prodávala kaše v sáčku z drogerie, s doma vytištěnou etiketou na barevném papíře. Chtěla jsem v prvé řadě otestovat, co na kaše  lidi řeknou, jaké budou reakce a jestli mě to bude bavit. Zpětná vazba byla dobrá, tak jsem se poohlédla po lepších obalech, vytvořila novou etiketu a začala pytlíkovat. V této konečné podobě dělám kaše od července 2017. Od té doby máme v nabídce i slané (zeleninové) varianty.



Kde si můžeme chytré kaše koupit?
Zatím víceméně jen na eshopu JAPŮ, nebo v prodejně Bioday v DBK Budějovická a taky ve WorldVegan na Poříčí (OD Černá labuť). Ani v jednom obchodě ale nemají všechny druhy tak, jako na našem eshopu. Máme celkem 8 ovocných a 2 zeleninové.

Jak sháníš suroviny pro Chytré kaše?
Jako ČR jsme potravinově dost nesoběstační. Máme na polích radši biopaliva, než jídlo, takže většina věcí je ze zahraničí. Jablka, karotky a špenát jsou z ČR, ale pohanka a čirok jsou z různých koutů světa (např. z Číny, kde Němci pěstují bioplodiny). Štve mě, že třeba pohanka není česká, ale bohužel je jí na trhu strašně málo. Všechny základní suroviny  nakupuju v biokvalitě od dodavatelů jako je Country Life nebo Probio.

Zaujalo mě, že v Chytré kaši jsou vločky a  celá slunečnicová semínka, prý to má svůj důvod. Prozradíš nám ho?
Celá slunečnicová semínka mají za cíl to, aby člověk trochu zpomalil a opravdu kaši pořádně žvýkal. Pointa je taková, že trávení sacharidů začíná už v ústech, takže jakékoliv jídlo by měl člověk nejprve pořádně požvýkat, kdy sliny pomáhají trávení a zároveň napomáhají dávat tělu pocit sytosti. Razím filozofii jíst pomaleji a jídlo pořádně žvýkat .



Co je podle tebe nejtěžší na vlastním podnikání?
Vytvořit tým spolehlivých lidí, funkčních, dlouhodobých a trvalých spolupracovníků. V mém případě lidi stále fluktuovali.  Strávila jsem spoustu času tím, že jsem stále někoho hledala a zaučovala, což byla pro mě velká časová a finanční investice.

Jak velký tým lidí tedy máš?
Momentálně jsem to osekala vlastně jen na sebe a snachu, která je na mateřské a zpracovává objednávky. Výrobu zadávám už externě. Takže na základě mých receptů a dodavatelů surovin pak jiná firma vyrábí mé produkty, které si kontroluji a hlídám šarže.

A co marketing? A na jakých kanálech jsi svůj projekt propagovala?
Logo a etikety zpracovával můj přítel, ale zjistili jsme, že abychom mohli partnersky fungovat, tak nemůžeme pracovat spolu :-D.  Měla jsem slečnu,  která mi spravovala IG, ale nebyla jsem spokojená, tak jsme ukončily spolupráci. Zatím tedy  povědomí o značce tvoří jen profily na IG a FB. Napsala jsem článek „Jak si vybírat instantní kaše“ který byl v časopise Jóga dnes a několika webech o zdravém životním stylu. Měla jsem kampaň na Slevomatu. Ta měla docela úspěch, dostávala jsem hezkou zpětnou vazbu a lidé si kaše objednávali opakovaně. Přiznám se ale, že nechci být vyloženě slevomatový produkt.  



Jaké máš sny a cíle do budoucna?
Chtěla bych, aby lidé vnímali značku JAPŮ jako záruku kvalitního a promyšleného složení. Aby měla široké povědomí, lidé značku znali a aby byly Chytré kaše součástí jejich jídelníčku. Chtěla bych rozšířit naše produkty do prodejen zdravé výživy, být na online obchodech, rozšířit eshop a být blíže zákazníkům. Mým cílem je nastavit to tak, abych mohla firmu spravovat na dálku, zvládla všechno sama díky automatizaci a moderním technologiím, uživilo mě to a mohla jsem cestovat.  Do budoucna rozšířím sortiment o další typy kaší jako jsou jáhlové nebo rýžové.

Máš nějakou radu pro ostatní, kteří se chtějí pustit do vlastního podnikání?
Určitě je  dobré vytvoření vlastní finanční rezervy.  Než jsem začala, uspořila jsem si peníze na rozjezd, nechtěla jsem si půjčovat. A pak co nejvíc všechny věci zjednodušovat, zkrátka hledat cesty, jak to mít co nejjednodušší. U mě to byl např. přechod na externí výrobu, kdy mi odpadlo spoustu starostí. Sice to na začátku taky nebylo úplně snadné, ale teď už mi jen chodí vzorky, které testuji a hlídám kvalitu. A co je asi nejdůležitější je neváhat moc dlouho a  hlavně začít. Spousta věcí se stejně děje za pochodu a nejde je odhadnout ani naplánovat.  Zbytečně dlouhé špekulování Vás může připravit o rozjezd úplně čehokoliv a o případnou konkurenční výhodu.




Děkuji Janě za její čas a vzorky, které nám poskytla k testování. Ač nejsem úplný fanoušek pohanky, musím říct, že mi kaše chutnala! Je akorát sladká a spolu s nakrájeným ovocem tvoří nejen skvělou snídani, ale třeba i svačinu na cesty.

Výborná je i pro děti. Těm našim jsem ji tedy musela přisladit javorovým sirupem a přidala na kokosovém oleji opražený banán s jablky a snědly ji na posezení :-). 

Takže kaším a zdravému stravování 3x zdar!





You Might Also Like

1 komentářů

  1. ja som kašový závislák - ale asi tie svoje nikdy nevymením za takéto balené :P ale vyzerajú skvele a nápad je to úžasný ;)

    My Supercalifragilisticexpialidocious Diary | Live Better, Love Harder & Cure Hangovers

    OdpovědětVymazat