Daly jsme si sraz v kavárně nákupního centra, která pro nás byla na půl cesty. Koupila jsem si svoje oblíbené latté a zatímco jsem si otevírala počítač, přisedla si ke mě milá blondýnka s úsměvem od ucha k uchu. Lucka Šálená, zakladatelka e-shopu Chytrá opička mi svým optimismem okamžitě zlepšila den :-). Povídaly jsme si 2 hodiny a kdybych pak nespěchala k doktorovi, povídaly bychom si doteď.
Zjistily jsme, že toho máme společného víc, než jsme tušily. Kdybych se nerozhodla nakonec zůstat na studia v Brně, dost možná bychom se potkaly v ročníku. Absolvovaly jsme stejný fotografický kurz (jen obě v jiný den) a obě nás momentálně pojí stejné maminkovské povinnosti. I ona má dvě děti, holčičku a kluka a čekají další přírůstek do rodiny.. Tak jsem si říkala, že tomu asi osud chtěl, abychom se jednoho dne opravdu potkaly osobně :-).
Zjistily jsme, že toho máme společného víc, než jsme tušily. Kdybych se nerozhodla nakonec zůstat na studia v Brně, dost možná bychom se potkaly v ročníku. Absolvovaly jsme stejný fotografický kurz (jen obě v jiný den) a obě nás momentálně pojí stejné maminkovské povinnosti. I ona má dvě děti, holčičku a kluka a čekají další přírůstek do rodiny.. Tak jsem si říkala, že tomu asi osud chtěl, abychom se jednoho dne opravdu potkaly osobně :-).
E-shop Chytrá opička máme moc rádi! Naposledy dostal Hugoušek od Ježíška tuto nádhernou vláčkodráhu od Bigjigs toys právě od Lucky z eshopu. Byla i na našem vánočním wishlistu ZDE. A od té doby se stala naší pravidelnou hrací zastávkou :-). A to nejen pro Huga, ale opravdu pro celou rodinu! Přesně si pamatuju na moment, kdy jsem tvrdila, že v obýváku nechci žádné hračky.. Ehmm.. Teď jich tam máme milion a vláčkodráha zaujímá dost podstatné místo, jistě chápete :-D.
Lucka se snaží věci dělat tak trochu jinak, s maximálním nasazením a láskou. O tom, jaké to je založit vlastní e-shop, jak těžké jsou samotné začátky, jak zkombinovat práci s péčí o dvě malé děti a taky co by poradila těm, kteří o podobném nápadu uvažují? To a více se dozvíte v následujícím rozhovoru :-).
Luci,
kdy tě poprvé napadla myšlenka na vlastní e-shop?
Po narození obou dětí jsem
věděla, že se nemůžu vrátit do původní práce v korporaci. Zkrátka jsem nechtěla
pracovat na full time a děti vídat jen
po večerech. Vždycky jsem měla sen začít podnikat, jen jsem nevěděla přesně
v čem. S narozením dětí to však přišlo jako blesk z čistého
nebe. Ráda jsem nakupovala dětem netradiční hračky - hodně času jsme si spolu
hráli. Tak jsem si řekla, proč neskloubit práci s fungováním celé rodiny?
Tak se zrodil nápad na vlastní e-shop s dětskými hračkami.
Vzhledem
k tomu, že jsem nikdy nic nezakládala (kromě blogu :-D), hodně mě zajímá, jaké jsou vlastně začátky takového projektu? Co všechno jsi musela udělat?
Šla jsem do toho s tím,
že jsem vlastně vůbec nevěděla, jak to funguje. Před otevřením e-shopu jsem si
nápad otestovala. Našla jsem si jednoho dodavatele hraček, který měl tisíce
produktů skladem a napojila jsem si jeho sklad na svůj jednoduchý e-shop (za
cca 150 Kč měsíčně). Neměla jsem
z toho prakticky žádnou marži, ale na tom modelu jsem si to mohla 2 měsíce
zkoušet – co to vlastně obnáší mít e-shop, co zákazník chce, jaké jsou
požadavky na funkčnost e-shopu apod. Mezitím jsem si vytvářela paralelně
Chytrou opičku, kam jsem implementovala všechny poznatky. Pak jsem až nakoupila
vlastní sklad.
Začala jsem s menší částkou a postupně jsem e-shop budovala
a budovala i větší sklad. Něco nakupuju přes výhradní distributory a něco přímo
od výrobců. Naše děti vybírají hodně hraček z nabídky. Snažím se vybírat to,
co se jim líbí. Všechny hračky předtím testujeme (proto i sortiment přibývá
pomaleji :-)). To se mi ale vyplatilo, protože pak mám i minimum reklamací.
V
čem je tvůj e-shop jiný a originální?
Chytrá opička by neměl být jen e-shop,
ale prostor pro maminky či rodiče, kde sdílíme svoje zkušenosti, rady, tipy,
jak si hrát (proto na webu funguje i BLOG).. Zastávám názor, že hračky nikomu nenutíme a tak, když se mě
maminka zeptá, jestli je ta či ona hra vhodná pro její dítko, řeknu třeba, že
ne, příp. poradím jinou. Maminky cítí naši upřímnost a odráží se to
v kladných referencích, kterých si z celého srdce vážím. Kromě toho
natáčíme videa, kde se snažíme s dětmi ukázat, jak se
dá variantně s danou hrou hrát. Nepustím do nabídky nic, co bychom
nevyzkoušeli.
Převážně mám značky, které jsou
zahraniční, ale snažím se začlenit do sortimentu i hračky, které vyrábí maminky
u nás. Snažím se tvořit naše vlastní hračky (např. zvířecí pexeso), ale není to
jednoduché, protože všechny hračky musí získat potřebné atesty. To je i věc,
která mě limituje při výběru hraček z domácí tvorby – dost z nich ty
atesty nemají.
Odrazovala
Tě od projektu rodina, přátelé, nebo jsi měla plnou podporu?
Měla jsem od začátku podporu
partnera, nejen psychickou, ale rovněž i tu finanční. První vložené peníze jsme
do e-shopu investovali z rodinného rozpočtu. Kromě toho mám, a to je
nejdůležitější, podporu svých dětí. Jsou ochotné se mnou testovat hračky, točit
videa, občas se mnou balí balíčky na poštu J.
Když jsme u tvých dětí - jak
náročné je skloubit rodinu a péči o děti s vlastním podnikáním?
Snažím se do toho děti zapojovat
formou hry. Kolikrát si skoro neuvědomují, že pracujeme. Například si hrajeme
na poštu, pomáhají mi balit balíčky, u toho razítkují.. Dále jsem striktně oddělila pracovní a
rodinný čas. Každý den, od 3 do 6, přestávám pracovat a věnuju se výhradně jen
jim. Tohle mi hodně pomohlo, protože člověk občas sklouzne k tomu, že
pracuje pořád. A teď pro mě bude velká výzva to všechno skloubit ještě se
třetím miminkem, které čekáme. Proto jsem se i rozhodla zbavit se expedice
balíků a zadat to externí firmě. To mi práci rovněž dost ulehčilo, byť to stojí peníze.
Když
bys měla říct výhody a nevýhody vlastního podnikání, jaké by to byly?
Výhodou vlastního podnikání na RD
je určitě to, že si můžu lépe přizpůsobit svůj čas a být více s dětmi. A pak, docela mi to pomohlo zvednout si
sebevědomí a zaměstnat taky trochu hlavu. Když jsem začala řešit expedici
externě, tak můžu navíc pracovat v podstatě odkudkoliv.
No a nevýhody? V prvé řadě
nestabilní příjem, navíc prodej hraček je sezónní záležitost (Vánoce,
narozeniny, svátek..). Pak také to, že jsem v tom úplně sama, je problém odjet
na dovolenou a vůbec nepracovat. Nemám s kým zkonzultovat aktuální
problémy.. I proto jsem si našla mentora, který má úspěšný e-shop a často mi
radí třeba po telefonu. Je super najít si v oboru někoho, kdo tomu rozumí
a kdo vám pomůže, poradí a podpoří.
Jaký
moment v tvorbě Tvého projektu byl pro Tebe ten zlomový?
Když mi přišla první objednávka!
Všude na vás blikají reklamy, udělejte si e-shop a začněte vydělávat, ale ono
to tak jednoduché není. Objednávky nechodí samy od sebe. Od spuštění e-shopu k
jeho úspěšnému fungování je daleká cesta. Další zlomový bod přišel po roce
a půl, kdy začaly chodit objednávky v podstatě každý den.
Hodně
mě zajímá i reklama. Je to tak, že dnes se využívají především online kanály a
sociální sítě?
Určitě! Nejdůležitější jsou dnes
sociální sítě a navíc je to relativně zdarma. Hodně na reklamu používám
Facebook, začala jsem i s Instagramem. Snažím se tvořit obsah pro maminky,
píšu články na různé témata, které se týkají dětí – na e-shopu mám vlastní
blog. Používám Youtube kanál na videa, která přidávám na blog a e-shop, aby
mohli zákazníci vidět přímo konkrétní hru v akci.
Na začátku mi hodně pomohlo
spojit s se s lidmi, kteří taky podnikali a vzájemná podpora,
předávání zkušeností, získávání kontaktů. Pak taky účast na festivalech jako je
třeba Mini. Zviditelnit mi pomohla i účast v soutěži Podnikavá žena roku,
kterou pořádá Reiffeisen banka – dostala jsem se do TOP 10.
Možná
někdo z našich čtenářek přemýšlí také o rozjezdu svého vlastního projektu. Je
nějaká důležitá rada, kterou bys jim chtěla předat?
Jít do toho! Když to
nevyzkoušíte, tak nikdy nezjistíte, jestli budete úspěšní nebo ne. Hodně bych
přemýšlela o výběru e-shopového řešení, to je na tom to nejdůležitější a
přechod z jednoho řešení na jiné je pak strašně nákladné. Doporučovala
bych krabicové řešení, které nabízí třeba Shoptet. To znamená, že si něco
pronajmu, platím 2000 Kč měsíčně a v rámci toho mám v podstatě
všechno a můžu pak snáze dělat různé úpravy.
A pak počítat s tím, že je
nutné mít všechno skladem. Dnešní zákazník je náročný a chce mít všechno hned. Dále
mít co možná nejvíc individuální přístup, sledovat lidi z oboru,
inspirovat se, učit se od nejlepších. Stále investuju do školení a snažím se
vzdělávat. Velkou část peněz, kterou jsem díky e-shopu vydělala, jsem se
snažila investovat zpět J.
Na
co jsi v souvislosti s Chytrou opičkou nejvíc pyšná?
Nejvíc asi na to, že jsem to
dokázala vůbec zrealizovat, otevřít a že jsem si zvedla sebevědomí. Že se
zákazníci rádi vracejí a mám od nich hezké recenze. Jsem šťastná, když mi
pošlou třeba fotku, jak jsou s hračkou spokojení. To je nejvíc!
pekný rozhovor :) o tomto eshope som doteraz nepočula
OdpovědětVymazatMy Supercalifragilisticexpialidocious Diary | Live Better, Love Harder & Cure Hangovers