pondělí 14. května 2018

Rozhovor // O tom, jak vznikl e-shop Chytrá opička s Luckou Šálenou



Daly jsme si sraz v kavárně nákupního centra, která pro nás byla na půl cesty. Koupila jsem si svoje oblíbené latté a zatímco jsem si otevírala počítač, přisedla si ke mě milá blondýnka s úsměvem od ucha k uchu. Lucka Šálená, zakladatelka e-shopu Chytrá opička mi svým optimismem okamžitě zlepšila den :-). Povídaly jsme si 2 hodiny a kdybych pak nespěchala k doktorovi, povídaly bychom si doteď.
Zjistily jsme, že toho máme společného víc, než jsme tušily. Kdybych se nerozhodla nakonec zůstat na studia v Brně, dost možná bychom se potkaly v ročníku. Absolvovaly jsme stejný fotografický kurz (jen obě v jiný den) a obě nás momentálně pojí stejné maminkovské povinnosti. I ona má dvě děti, holčičku a kluka a čekají další přírůstek do rodiny.. Tak jsem si říkala, že tomu asi osud chtěl, abychom se jednoho dne opravdu potkaly osobně :-).

E-shop Chytrá opička máme moc rádi! Naposledy dostal Hugoušek od Ježíška tuto nádhernou vláčkodráhu od Bigjigs toys právě od Lucky z eshopu. Byla i na našem vánočním wishlistu ZDE. A od té doby se stala naší pravidelnou hrací zastávkou :-). A to nejen pro Huga, ale opravdu pro celou rodinu! Přesně si pamatuju na moment, kdy jsem tvrdila, že v obýváku nechci žádné hračky.. Ehmm.. Teď jich tam máme milion a vláčkodráha zaujímá dost podstatné místo, jistě chápete :-D. 

Lucka se snaží věci dělat tak trochu jinak, s maximálním nasazením a láskou. O tom, jaké to je založit vlastní e-shop, jak těžké jsou samotné začátky, jak zkombinovat práci s péčí o dvě malé děti a taky co by poradila těm, kteří o podobném nápadu uvažují? To a více se dozvíte v následujícím rozhovoru :-).





Luci, kdy tě poprvé napadla myšlenka na vlastní e-shop?

Po narození obou dětí jsem věděla, že se nemůžu vrátit do původní práce v korporaci. Zkrátka jsem nechtěla pracovat na full time  a děti vídat jen po večerech. Vždycky jsem měla sen začít podnikat, jen jsem nevěděla přesně v čem. S narozením dětí to však přišlo jako blesk z čistého nebe. Ráda jsem nakupovala dětem netradiční hračky - hodně času jsme si spolu hráli. Tak jsem si řekla, proč neskloubit práci s fungováním celé rodiny? Tak se zrodil nápad na vlastní e-shop s dětskými hračkami.


      Vzhledem k tomu, že jsem nikdy nic nezakládala (kromě blogu :-D), hodně mě zajímá, jaké jsou vlastně začátky takového projektu? Co všechno jsi musela udělat?

Šla jsem do toho s tím, že jsem vlastně vůbec nevěděla, jak to funguje. Před otevřením e-shopu jsem si nápad otestovala. Našla jsem si jednoho dodavatele hraček, který měl tisíce produktů skladem a napojila jsem si jeho sklad na svůj jednoduchý e-shop (za cca 150 Kč měsíčně).  Neměla jsem z toho prakticky žádnou marži, ale na tom modelu jsem si to mohla 2 měsíce zkoušet – co to vlastně obnáší mít e-shop, co zákazník chce, jaké jsou požadavky na funkčnost e-shopu apod. Mezitím jsem si vytvářela paralelně Chytrou opičku, kam jsem implementovala všechny poznatky. Pak jsem až nakoupila vlastní sklad. 

Začala jsem s menší částkou a postupně jsem e-shop budovala a budovala i větší sklad. Něco nakupuju přes výhradní distributory a něco přímo od výrobců. Naše děti vybírají hodně hraček z nabídky. Snažím se vybírat to, co se jim líbí. Všechny hračky předtím testujeme (proto i sortiment přibývá pomaleji :-)). To se mi ale vyplatilo, protože pak mám i minimum reklamací.





      V čem je tvůj e-shop jiný a originální?

Chytrá opička by neměl být jen e-shop, ale prostor pro maminky či rodiče, kde sdílíme svoje zkušenosti, rady, tipy, jak si hrát (proto na webu funguje i BLOG).. Zastávám názor, že hračky nikomu nenutíme a tak, když se mě maminka zeptá, jestli je ta či ona hra vhodná pro její dítko, řeknu třeba, že ne, příp. poradím jinou. Maminky cítí naši upřímnost a odráží se to v kladných referencích, kterých si z celého srdce vážím. Kromě toho natáčíme videa, kde se snažíme s dětmi ukázat, jak se dá variantně s danou hrou hrát. Nepustím do nabídky nic, co bychom nevyzkoušeli.

Převážně mám značky, které jsou zahraniční, ale snažím se začlenit do sortimentu i hračky, které vyrábí maminky u nás. Snažím se tvořit naše vlastní hračky (např. zvířecí pexeso), ale není to jednoduché, protože všechny hračky musí získat potřebné atesty. To je i věc, která mě limituje při výběru hraček z domácí tvorby – dost z nich ty atesty nemají.


Odrazovala Tě od projektu rodina, přátelé, nebo jsi měla plnou podporu?

Měla jsem od začátku podporu partnera, nejen psychickou, ale rovněž i tu finanční. První vložené peníze jsme do e-shopu investovali z rodinného rozpočtu. Kromě toho mám, a to je nejdůležitější, podporu svých dětí. Jsou ochotné se mnou testovat hračky, točit videa, občas se mnou balí balíčky na poštu J.





      Když jsme u tvých dětí - jak náročné je skloubit rodinu a péči o děti s vlastním podnikáním?

Snažím se do toho děti zapojovat formou hry. Kolikrát si skoro neuvědomují, že pracujeme. Například si hrajeme na poštu, pomáhají mi balit balíčky, u toho razítkují..  Dále jsem striktně oddělila pracovní a rodinný čas. Každý den, od 3 do 6, přestávám pracovat a věnuju se výhradně jen jim. Tohle mi hodně pomohlo, protože člověk občas sklouzne k tomu, že pracuje pořád. A teď pro mě bude velká výzva to všechno skloubit ještě se třetím miminkem, které čekáme. Proto jsem se i rozhodla zbavit se expedice balíků a zadat to externí firmě. To mi práci rovněž dost ulehčilo, byť to stojí peníze.


       Když bys měla říct výhody a nevýhody vlastního podnikání, jaké by to byly?

Výhodou vlastního podnikání na RD je určitě to, že si můžu lépe přizpůsobit svůj čas a být více s dětmi.  A pak, docela mi to pomohlo zvednout si sebevědomí a zaměstnat taky trochu hlavu. Když jsem začala řešit expedici externě, tak můžu navíc pracovat v podstatě odkudkoliv.

No a nevýhody? V prvé řadě nestabilní příjem, navíc prodej hraček je sezónní záležitost (Vánoce, narozeniny, svátek..). Pak také to, že jsem v tom úplně sama, je problém odjet na dovolenou a vůbec nepracovat. Nemám s kým zkonzultovat aktuální problémy.. I proto jsem si našla mentora, který má úspěšný e-shop a často mi radí třeba po telefonu. Je super najít si v oboru někoho, kdo tomu rozumí a kdo vám pomůže, poradí a podpoří.




Jaký moment v tvorbě Tvého projektu byl pro Tebe ten zlomový?

Když mi přišla první objednávka! Všude na vás blikají reklamy, udělejte si e-shop a začněte vydělávat, ale ono to tak jednoduché není. Objednávky nechodí samy od sebe. Od spuštění e-shopu k jeho úspěšnému fungování je daleká cesta. Další zlomový bod přišel po roce a půl, kdy začaly chodit objednávky v podstatě každý den.


Hodně mě zajímá i reklama. Je to tak, že dnes se využívají především online kanály a sociální sítě?

Určitě! Nejdůležitější jsou dnes sociální sítě a navíc je to relativně zdarma. Hodně na reklamu používám Facebook, začala jsem i s Instagramem. Snažím se tvořit obsah pro maminky, píšu články na různé témata, které se týkají dětí – na e-shopu mám vlastní blog. Používám Youtube kanál na videa, která přidávám na blog a e-shop, aby mohli zákazníci vidět přímo konkrétní hru v akci.

Na začátku mi hodně pomohlo spojit s se s lidmi, kteří taky podnikali a vzájemná podpora, předávání zkušeností, získávání kontaktů. Pak taky účast na festivalech jako je třeba Mini. Zviditelnit mi pomohla i účast v soutěži Podnikavá žena roku, kterou pořádá Reiffeisen banka – dostala jsem se do TOP 10.




Možná někdo z našich čtenářek přemýšlí také o rozjezdu svého vlastního projektu. Je nějaká důležitá rada, kterou bys jim chtěla předat?

Jít do toho! Když to nevyzkoušíte, tak nikdy nezjistíte, jestli budete úspěšní nebo ne. Hodně bych přemýšlela o výběru e-shopového řešení, to je na tom to nejdůležitější a přechod z jednoho řešení na jiné je pak strašně nákladné. Doporučovala bych krabicové řešení, které nabízí třeba Shoptet. To znamená, že si něco pronajmu, platím 2000 Kč měsíčně a v rámci toho mám v podstatě všechno a můžu pak snáze dělat různé úpravy.

A pak počítat s tím, že je nutné mít všechno skladem. Dnešní zákazník je náročný a chce mít všechno hned. Dále mít co možná nejvíc individuální přístup, sledovat lidi z oboru, inspirovat se, učit se od nejlepších. Stále investuju do školení a snažím se vzdělávat. Velkou část peněz, kterou jsem díky e-shopu vydělala, jsem se snažila investovat zpět J.


Na co jsi v souvislosti s Chytrou opičkou nejvíc pyšná?

Nejvíc asi na to, že jsem to dokázala vůbec zrealizovat, otevřít a že jsem si zvedla sebevědomí. Že se zákazníci rádi vracejí a mám od nich hezké recenze. Jsem šťastná, když mi pošlou třeba fotku, jak jsou s hračkou spokojení. To je nejvíc!


Chtěla bych Lucce moc poděkovat za rozhovor, dosavadní spolupráci a popřát Chytré opičce spoustu spokojených malých zákazníků. A jí osobně a celé její rozrůstající se rodině pak především hodně zdraví a šťastně strávené společné chvilky :-).

Lucka

P.S. O tom, jak jsme testovali naši oblíbenou Djeco společenskou hru si můžete přečíst TADY.

SHARE:

1 komentář

Blog Design Created by pipdig