pondělí 20. srpna 2018

Téma // Blogové spolupráce



Dnes tu mám trošku (pro někoho) ožehavé téma. Týká se blogerek, blogových spoluprací a jednoho důležitého projektu, který rozjela agentura Elite bloggers, které jsem rovněž součástí. Ráda bych bych k tomu napsala i pár svých myšlenek, vysvětlila vám, jak to mám já a v závěru vás vlastně tak trochu poprosila o pomoc/radu v malé anketě :-).

Myslím, že neexistuje blogerka, která by vám řekla, že si založila blog kvůli spolupracím. Ani já to tak nemám. Můžete mi to věřit nebo ne, blog jsem zakládala jako svůj koníček, vlastně takový malý únik od všech těch mateřských povinností. A tak tomu stále i po těch 2 letech je. 

Když mi poprvé přistála v mailu nabídka na spolupráci, udělalo mi to samozřejmě obrovskou radost! Ne proto, že jsem tu danou věc chtěla, ale protože to byla jakási forma "pochvaly/uznání", že to, co dělám, dělám hezky. Nicméně tehdy jsem odmítla. Necítila jsem se na to ještě a navíc jsem nechtěla hned plnit svůj blog reklamou.



Po pár měsících jsem na svoji první nabídku kývla. A od té doby i na některé další. Naprosto upřímně ale musím říct, že si blogem v žádném případě nevydělávám a z mého úhlu pohledu se jím ani uživit nelze (to bych se mu opravdu musela věnovat jako práci na full time). Na druhé straně ale zase obecně nemám ráda názor, který jsem si tuhle v jedné diskuzi na IG přečetla a to, že blogerky obecně by měly vše dělat jen jako koníček a žádné spolupráce nebrat. Chápu, to opravdu může napsat jen člověk, který nikdy blog neměl a netuší, kolik je za tím práce, času, energie a samozřejmě i nákladů.

Vy byste sledovali fashion blogerku, která by dokola pořád nosila 4 stejné outfity? Nebo se inspirovali travel blogerkou, která by seděla doma? Nebo četli mamablogerku, která by vám neustále nedávala tipy na nové a zajímavé dětské hry či knížky? 



Co tím chci říct? Blogová scéna je obrovská a uspět je hrozně těžké! A ano, každá z nás chce tak trochu uspět, přeje si, aby její blog byl čtený, abyste tu s námi byli vy, čtenáři.. Dávali nám zpětnou vazbu.. Abychom vytvořili nějaké hezké virtuální místo pro všechny.. Neznám blogerku, která by si chtěla psát tzv. "do šuplíku"..

Jenže čtenář je namlsaný, kritický a konkurence je veliká. Musíte přicházet stále s novými tématy, nápady, inspirací, držet krok s ostatními.. A právě v tom vám mohou pomoci i spolupráce. Ať proto, že dostanete něco, co pak jako inspiraci můžete předat dále.. Nebo můžete přinést čtenářům řadu soutěží, slevových kupónů apod. Nebo proto, že vám někdo za reklamní článek zaplatí a vy můžete peníze použít na další rozvoj blogu.

Ano, rozvoj blog.. Protože když spočítám, co všechno už jsem do blogu investovala.. Ať už tvorba blogu, IT podpora, doména, nové šablony, kvalitní foťák a objektivy, kurzy a workshopy.. Nebo jen věci, zážitky, které jsem chtěla otestovat.. A samozřejmě a hlavně to nejcennější - ČAS! Náš rodinný čas.. A také do jisté míry ztrátu soukromí.. Noo, radši nebudu pokračovat, přece jen to čte i můj muž :-D..



Na druhé straně musím zodpovědně říct, že většinu nabídek, co mi chodí, odmítám. Určitě to není tak, že přijmu kde co. Snažím se to balancovat tak, aby to bylo přijatelné jak pro mě, tak hlavně pro vás a blog nebyl o reklamě, ale stále o našem životě.. Čím se tedy při rozhodování o spolupráci řídím:

  • aby spolupráce odpovídala zaměření blogu (nikdy neprezentuji to, co bych sama nechtěla zkusit)
  • aby spolupráce byla nestranná a transparentní (nikdy mi nikdo nediktuje, co mám o daném produktu nebo službě napsat - to se mi naštěstí opravdu ještě nestalo)
  • aby spolupráce byla odpovídající (ano, i tady jsem se naučila znát svou cenu a být schopná rozlišit, kdy z vás někdo chce jen vycucat reklamu za naprosto neodpovídající protihodnotu)
  • srdeční záležitosti - jsou zkrátka spolupráce, které vezmu jen a jen proto, že chci někoho podpořit, pomoct mu a nemám za to nic :-)
Asi víte, že v Elite bloggers striktně označujeme placenou spolupráci. Všechny placené posty tak měly dodnes označení #ad nebo #EliteBloggersAd (ve článku byl odkaz také). V rámci nového projektu EB s Karlovou univerzitou Měsíc transparentnosti se však přišlo na to, že tohle označení není dostatečně srozumitelné, proto odteď budeme používat české označení #spolupráce, a to vždy na začátku každého postu.



Barter - neplacená spolupráce

A teď se dostávám k další věci, a to jsou neplacené spolupráce, říkáme jim bartery. Tedy situace, kdy blogerka dostane zdarma nějaký produkt nebo službu, aby o ní napsala, publikovala fotku apod. To je totiž taky spolupráce. Dostáváte za svou činnost protihodnotu a někdy to může být i velmi vysoká protihodnota - např. pro děti odrážedlo, kolo, kočárek, dovolenou apod. Proto si myslím, že bychom měli označovat i tento druh spolupráce. A ano, začnu sama u sebe. Sice vám vždy napíšu, že jsme danou věc dostali, ale od teď ji budu i označovat (viz např. poslední článek o vlasových produktech Oribe). 

Zároveň s tím bych chtěla vyzvat i všechny ostatní blogery, blogerky, mamablogerky, ale i influencery a influencerky na sociálních sítích, aby se do projektu připojili také! Buďme upřímní a označujme reklamu! Já jí totiž u některých vidím v téměř každém postu/článku a označena není :-(. A důvod je jasný. Jakmile něco označíte jako reklamu, má článek nebo post mnohem menší zobrazení/čtenost, než je tomu u ostatních. Navíc pak čtenář může snadno zjistit, že je vlastně blog nebo profil reklamy plný.. A do toho jít prostě někteří nechtějí ze strachu, že přijdou o čtenáře.. Ovšem čtenáři si zaslouží, abychom k nim VŠICHNI byli upřímní. Není to jedna z věcí, která pro nás byla stěžejní, když jsme všechny ty blogy a profily zakládali??

Budu vám strašně moc vděčná, když mi sem (nebo na FB či IG) dáte svoji zpětnou vazbu. A to konkrétně na:

1. Vadí vám reklama na blozích a sociálních sítích?
2. Je pro Vás označování reklamy na blogu důležité nebo je vám to jedno?
3. Mělo by se označení neplacené a placené spolupráce lišit?
4. Jaké označení spolupráce je pro vás nejschůdnější?
5. Máte pocit, že se konkrétně na našem blogu objevuje reklamy hodně/málo/přiměřeně?.


Děkuji moc předem za každý názor! Z celého srdce! Věřím, že to pomůže nejen mě, ale i ostatním blogerům/blogerkám/influencerům/influencerkám!



Lucka







SHARE:

14 komentářů

  1. Ahoj Luci, toto mě zaujalo :-) Hezky a transparentně napsané! Níže moje odpovědi. Ať se Ti daří a hodně zdraví a energie do finiše s bříškem a hlavně pak, až budete 2+3 :-D Mávám z Brna!

    1. Ne, nevadí, každý čtenář by měl mít vlastní úsudek a schopnost vyfiltrovat, co jej zajímá
    2. Spíše ano, nějaké označení je třeba.
    3. Za mě netřeba.
    4. Na začátku, a jinak všechny uváděné varianty jsou za mě OK.
    5. Přiměřeně :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super a moc moc děkuji za zpětnou vazbu a taky milé přání.. Už finišujeme O:-)

      Vymazat
  2. Ahoj Luci,
    za mě skvělý post. Dívám se na něj z pohledu dodavatele, ne z pohledu běžného čtenáře.
    Začnu označením #ad nebo #EliteBloggersAd upřímně, označení #spolupráce mělo být již od prvopočátku, nemyslím si, že všichni vědí význam původního označení.

    K tvým otázkám
    1. Vadí vám reklama na blozích a sociálních sítích? – je mi to úplně jedno, sama si vybírám co chci číst/vidět a většinou je hned poznat, co je a co není reklama. Ono když se na x blozích v poměrně ve stejný čas objeví ten samý výrobek nebo značka, je to hned jasné.
    2. Je pro Vás označování reklamy na blogu důležité nebo je vám to jedno? – chápu to jako věc ,,slušného,, chování a čestnosti
    3. Mělo by se označení neplacené a placené spolupráce lišit? – nevidím důvod, proč by blogeři, ..měli toto zveřejňovat, už jen z důvodu daní, … Je čistě na každém, jak si sám sebe cení, zda dělat levné ořezávátko nebo vědět, že reklama u blogerů vyjde firmu mnohonásobně levněji, než reklama v mediích
    4. Jaké označení spolupráce je pro vás nejschůdnější?
    5. Máte pocit, že se konkrétně na našem blogu objevuje reklamy hodně/málo/přiměřeně? Luci, jako jeden z mála blogů tě leduji. Ale nejsem pravidelným konzumentem. Vidím změny, za poslední as cca i 2 měsíce. Jiný styl příspěvků, jiný styl komunikace na insta.

    Pokud nevadí, přidám trošku svůj názor. Upozorňuji, že v žádném případě se nejedná o tebe!
    Já jsem na blogery jistého druhu občas vysazená. Vadí mi jejich drzost. Já jsem bloger, chci věc zdarma, nebo se slevou a my Vám to zpropagujeme. A to aniž bych se já nabízela, že jim svůj produkt a práci nabídnu. Ne, vždy to bylo chci - máme oslavu.. Ano, toto se mi již několikrát stalo. Pardon, tohle je jedna z věcí, to co mi na blogování vadí.
    Vychvalování výrobků jak jsou úžasné a dokonalé, jasně, jsou určitým způsobem zavázáni výrobek vychválit, ale nebylo by lepší jít s pravdou ven? A opravdu dávat objektivní názor. No, ne nemůžou jít s pravdou ven, jelikož by ten krém příště nedostali. Tak k čemu to je? Lhát k tomu, aby bloger příště zase něco dostal? Měl by existovat jakýsi kodex chování a měl by být respektován blogerem i firmou.
    Mrzí mě, že si blogeři nezjistí o daném výrobku více informací, např. jak se daná kosmetika testuje či netestuje; jak jsou její složky toxické/netoxické, jaký podíl složky x je v daném nápoji, kdy pak při podrobnějším prozkoumání zjistíte, že i výluh z ponožek je silnější než daný nápoj a u kosmetiky, že její složky jsou tak toxického složení, že je velkým tajemství, že se mohou vůbec prodávat. Prostě, když už dělám reklamu, měla bych dělat reklamu něčemu o čem jsem vážně přesvědčená, že je to fajn a s klidný svědomím to mohu doporučit. O tom snad doporučení je ne?
    Objektivní spolupráci bych uvítala již přímo výběrem firma vs. bloger. Jak asi může být objektivní recenze, že Fashion bloggerka dělá recenzi na např. kuchyňský robot? Nebo jde o to, aby měla stejný odstín rtěnky jako onen robot? Nebylo by lepší, aby robota vyzkoušel opravdu někdo, kdo s ním denně přichází do styku? Vlastně pardon, nemá tolik sledující a tu rtěnku taky ne  Tak já raději končím, nějak jsem se nechtěně rozepsala.
    Hezký večer Verča


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Veru, v prvé řadě moc děkuji za komentář a zpětnou vazbu!! Já jsem ráda, že se o tom začalo teď víc mluvit a vznikl i jistý tlak na to, aby se reklama plošně označovala, už kvůli mladším čtenářům nejrůznějších blogů, kteří kolikrát opravdu nemají šanci reklamu poznat..

      Ad 5) - myslíš změnu v jakém slova smyslu - myslíš označování reklamy?? Nebo obecně styl psaní? Děkuju!

      Jinak s tvým názorem z pohledu dodavatele.. vím, že se to děje.. Já se přiznám, že jsem někoho sama oslovila asi tak 3x za celou dobu a to primárně proto, že jsem chtěla něco do soutěže pro čtenáře (čili nikoli pro sebe)..Ale někdo to bere víc jako business..

      Na druhé straně proti placené spolupráci nic nemám, pokud je to korektní z obou stran, tak je to v pořádku. Firma si nekupuje pozitivní recenzi, ale upřímný názor.. včetně toho, že mi třeba něco 100% nesedí.. proto vždy hodně rozmýšlím, co beru a co ne a snažím se volit věci, u kterých vím a předpokládám, že budu opravdu spokojená..

      Bohužel se často stává, že firmy volí blogery a blogerky, které se k danému produktu nehodí.. Jen proto, že mají vysoký počet sledovatelů.. a bohužel jsem se setkala i s názorem, že je jim jedno, i když jsou nakoupení.. A tomu nerozumím už vůbec :-( Ne vše je přece jen o číslech? :-(

      Vymazat
  3. Super clanek, Luci. Ta transparentnost by mela byt. Promin, nezvladnu odpoved na tve otazky, ale dle meho slovo spoluprace je idealni. Sleduji predevsim mamablogy a vadi mi, ze tam je to v tomto ohledu pole neorane. Respektive ty nejuspesnejsi to tak nedelaji. Neni to, dle meho, vuci ctenarum fer. Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani moc děkuji za komentář! Spolupráce se mi taky jeví jako lepší volba, zvlášť v našem českém prostředí :-)

      A k mamablogům.. tím, že se v tom pohybuju, vím, že u některých je reklama v podstatě v každém příspěvku.. a označené to není.. mrzí mě to už z toho důvodu, že to pak vypadá, že my ostatní, co označujeme máme té reklamy mnohem víc, ale ono to tak třeba vůbec není :-(

      Vymazat
  4. Super článek, Luci... :-) Ráda na otázky odpovím, pokud Ti to pomůže.

    1. Jsou blogy u kterých je reklama sem tam a občas i dobrý tip na něco, a když je to za přijatelné ceny, tak to mi nevadí. Pak jsou ale blogerky, které dávaly každý den posty například s předraženou kosmetikou, kterou by si podle mého názoru, člověk s průměrným platem nikdy nekoupil. Tak to mi dost vadí a takové lidi jsem přestala sledovat, protože mě jejich instastories vůbec nebavily. A přišlo mi, že profil ztratil tu myšlenku co měl původně a postupem času se z něj stalo jen místo na reklamu předražených výrobků.

    2. Myslím, že přiznávání reklamy je super. Ať čtenáři vědí. Proč si na něco hrát? A pak už je na každém jak to přijme.

    3. Pro mě jako čtenáře už není rozdíl, zda za to bloger dostane zdarma produkt nebo zrovna honorář.

    4. Na začátku postu super a klidně to označení spolupráce :-)

    5. Já myslím, že tady na blogu je to zatím v normě ikdyž, (nemám ještě děti) tak články o dětských knížkách apod. přeskakuji. Věřím, že až budu děti mít, tak se k nim třeba ráda vrátím :-)

    Hezký den, Bára :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Baru, děkuji moc! pomůže!! :-)

      Ad 1)- záleží, jak se chce blogerka profilovat.. jestli je zaměřená na kosmetiku z drogerie nebo na dražší značky a má třeba užší cílovou skupinu.. Chápu ale, že pokud dělá jedno a pak díky reklamě najednou dělá jen drahé značky, že to prostě čtenáře zklame.. Pak je opravdu nejjednodušší přestat sledovat, jak píšeš..

      Ad 3) on je to pro blogera třeba rozdíl, jestli dostane nějakou drobnost menší hodnoty, ale má z ní radost a tak ji odprezentuje, nebo jestli je součástí velké, placené kampaně.. Ale souhlasím, že z pohledu čtenáře je to prostě reklama tak jako tak.

      Ad 5) děkuji! za to, že nás čte třeba i někdo, kdo děti ještě nemá :-) To mám vážně radost! I když třeba články o knížkách reklama nejsou (jen pro objasnění O:-)).

      Krásný den i tobě!! L.

      Vymazat
  5. Dobrý den,

    chtěla bych jen reagovat na odstavec "Vy byste sledovali fashion blogerku, která by dokola pořád nosila 4 stejné outfity? Nebo se inspirovali travel blogerkou, která by seděla doma? Nebo četli mamablogerku, která by vám neustále nedávala tipy na nové a zajímavé dětské hry či knížky?"

    Z výčtu čtu jen mamablogerky, móda a cestování mě nezajímají... a ano, čtu mamablogerky, které tipy na nové a zajímavé dětské hry a knížky, oblečení a další zbytnosti vlastně vůbec nedávají..."jen" píšou o mateřství, dětech, rodinném životě..Někdy vtipně, někdy vážně, vždycky ale tak nějak opravdově... Díky bohu za ně..:)

    A ad bod 4 - nejvýstižnější mi přijde označení reklama - jak to koneckonců vychází i z výzkumů Karlovky. U influencerů s dospělým publikem věřím, že se dá vystačit i s označením spolupráce (i když jednoznačnější by byla placená spolupráce), ale u influencerů s dosahem na děti bych jednoznačně kopala za označení "reklama" a viditelné označení v příspěvku (možná i nějaký vodoznak přes fotku).
    Myslím, že pokud je cílem influencerů transparentnost, musí být dělaná srozumitelným jazykem - a ne se jen spoléhat na osvětu a komunikaci - jak chtějí Ellite blogers. Koneckonců zatím se v rámci měsíce transparentnosti směrem k dětem nic nekomunikovalo a neosvětovalo...nebo se pletu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě mě napadá, proč se ta osvěta a komunikace nezaměřuje na to, že "reklama" nemusí být u influencerů hanlivé slovo a že tedy doporučujete s nejčistším vědomím a svědomím...? Vždyť dle zákona to reklama prostě je, proč pro to hledáte nové (nesrozumitelné) slovo? Vypadá to pak, že sice hlásáte transparentnost, ale vlastně tak trochu (víc) mlžíte...

      Vymazat
    2. Dobrý den, moc děkuji za komentář a zpětnou vazbu! Omlouvám se, že mám jaksi zpoždění s odpovědí, ale mezitím jsem porodila O:-)..

      Ano, určitě jsou i takové mamablogy! Sama je čtu, ale i tam se někdy najde reklama.. Každopádně já měla na mysli blogování obecně a těch komerčněji orientovaných blogů je zkrátka více..A ty nejúspěšnější mamablogy jsou taky hodně o spolupracích.. Ne každý to bere jen jako koníček a píše příležitostně, když má čas, někdo to opravdu bere skoro jako práci (teď nemluvím o sobě).. Pokud do toho vkládáte svůj čas jako třeba na poloviční úvazek, pak vás něco uživit musí..

      Co se týče označení - ano, reklama by možná seděla více pro mladší publikum, děti. Důvod, proč se zvolilo slovo spolupráce docela hezky popsala Tereza in Oslo ve svém článku - "Možná by se slušelo vysvětlit, proč jsme se rozhodli pro označování pojmem "spolupráce". Po dlouhých diskuzích jsme společně nejen s influencery došli k názoru, že slovo spolupráce je mnohem vhodnější, než slovo reklama. Influenceři se mnohdy se značkou propojí na dlouhou dobu, stanou se ambasadorem, vytváří obsah, často se i podílí na vývoji značky, což je proces rozdílný od toho, kdy modelce režisér vkládá do úst přesné věty, které má v nahrané scénce říct do kamery. Ve spolupráci máme tu volnost se o daném produktu vyjádřit z našeho úhlu pohledu a nikdo nám do pusy nevkládá, co máme a nemáme říkat. A to je ten důvod, proč influencer marketing hýbe světem. A na nás je tuto autenticitu udržet." Jinými slovy, nikdy jsem nedostala pokyn, jak mám co prezentovat a co o tom mám napsat. Mám vždy výhradní právo volby, co a jak budu dělat.. Nicméně já právě uvažuji o tom psát placená spolupráce x neplacená spolupráce..

      Myslím, že blogerů, kteří se zapojili (sdíleli, psali články na to téma, diskutovali) je hodně, včetně třeba holek z ACOS (a jiných), které mají mladší cílovku, než třeba já.. Nebo jak jinak byste si třeba osvětu představovala? Pokud máte nějaký nápad, určitě pište, předám jako podnět dále!

      A k tomu mlžení - já mám pocit, že naopak tím, že všechnu spolupráci pečlivě označujeme, tak nemlžíme vůbec.. nemlží spíš ti, kteří mají reklamu v každém druhém postu a jaksi se o tom "zapomenou" čtenářům zmínit?

      Mějte fajn den,

      Lucka

      Vymazat
    3. Jé, to by se Vám mohl líbit i můj "mamablog"... ;-) Z momentálně 167 článků jsem jich jen 20 označila jako "recenzi", přičemž v osmi doporučuju knihy, ve dvou hračky, ve dvou divadelní představení, v jednom televizní seriál, v dalšim muzeum a podobně... Většinou se v těch článcích i tak píše o dětech a mateřství... A jen jednu z těch recenzovaných knih jsem dostala zdarma, tedy za recenzi ;-), nabídli mi to po té, co jsem od daný firmy už dvě knihy koupila a orecenzovala je čistě z radosti... Je fakt, že ta třetí recenze se mi psala o poznání hůř, ačkoli jsem byla s tou knihou taky plně spokojená. Člověk se najednou cejtil tak trochu vázanej... Prostě divný to bylo.
      Jinak mám na blogu z toho celkovýho počtu článků vlastně i skoro čtyřicítku receptů, ale i v těch se píše o tom, jak daná věc, často za vydatné asistence dětí, vznikala :-D

      Vymazat
  6. Dobrý den Lucko, v prvé řadě Vám držím palce, aby vše proběhlo rychle a v pořádku.
    K Vašim otázkám:
    1.reklama mi nevadí, akorát na soc. sítích, konkrétně facebook, mi připadá, že už je jí hodně!
    2. Reklama by měla být označena, ať je to pro čtenáře srozumitelné.
    3. Ano, rozlišovat placenou a neplacenou verzi.
    4. Všechny označení jsou přijatelné.
    5. U Vás je to přiměřené a dobře se to čte, ať už jedná či nejedná o reklamu.
    Mějte se krásně! Zdraví Simona

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, moc děkuji za komentář! Než jsem stihla zareagovat, tak jsem jaksi porodila a dostávám se k tomu až nyní, za což se omlouvám O:-). Reklamu označuji už dlouho, ale teď bych ráda označovala právě i neplacenou spolupráci, když něco dostaneme, protože i to je vlastně reklama. Moc děkuji za zpětnou vazbu!

      Vymazat

Blog Design Created by pipdig